Teknik för piratradio
Detta är del av historian om radiopirater i Stockholm. Har du
missat del ett finns den här Den sändarteknik som piraterna använda varierad

Studio
- alltså det som behövs för att göra programmen.I enklaste fallet bara en mikrofon, en skivspelare, CD och en bandspelare. Vanligare var det nog med riktiga disk-jockey utrustningar med ett par skivspelare, mixerbord, bandspelare.
De fanns även de som spelade in i riktiga studios. Ibland lät det bra, ibland skit..


Sändare
Det finns mängder av olika typer av sändare (drivsteg) för
Man bytte bara kristall (till 88 MHz) och så var man igång. Radio 88 hade i började specialbyggda mästerverk och efter att den beslagtagits (från Radio 98) utvecklade de en ny sändare som med tiden blev mycket populär. Det största problemet med sändare, och för den delen även slutsteg, är att det är lite knepigt att bygga dem och att trimma och få dem att fungera som det var tänkt.


Det som fick riktig fart i pirataktiviteterna var ritningen på Radio 98:as

Klicka på bilden till höger för att få se hela Radio 98:as byggbeskrivning.


Sändare från Radio Angelica och Frihetsradion.


Bilderna visar ett typiskt exemplar av sändare och ett 25 W slutsteg med BLY87 och BLY 89 enligt Radio 98:as ritning.
Slutsteg
Dvs en (eller flera) förstärkare för

BLY87 och BLY 89 var standard för de flesta men några provade andra, bättre, transistorer såsom BLY90, MRF247 och BLX15. Ritningar finns i stora mängder på nätet, det är bara att ge sig ut och leta. Och visst det är maffigt med två BLX15 som ger närmare 300 W men oj vad ström det steget sög i sig.




Exempel på olika slutsteg.

ur Musikens makt. fotograf okänd.
Antenner
Ett ämne som konstigt nog inte intresserade piraterna (eller var det för svårt?). En smartare antenn skulle genom sin förstärkning ökat. De flesta använde GP-antenner eller dipoler. Några få förstod nyttan av att sätta upp riktantenner för att öka sin utstrålade effekt. 3 eller 5 elements yagis var inte ovanliga. Mig vetande så var det inte många som provade rundstrålande antenner med förstärkning (5/8, 1/2, fasade dipoler osv.)

en kryssdipol och en GP-antenn.
Förutom sändare och antenner finns det även andra

Nedan en sändarväska kan vi se en typisk ståendevågmeter med visare för uteffekt och SWR samt en kryssdipol. Fäste av trä och krokodilklämmor för att ansluta elementen. .
Till höger Radio 88:as sändarväska.


Och hur sitter allt ihop ?
Antingen körde piraten direkt eller så spelade de in sina program på band för att slippa vara närvarande vid sändaren om pejlarna skulle komma. Bandet spelades upp i en bandspelare som var kopplad till sändaren. Efter sändaren hade de flesta ett slutsteg för att höja effekten och på så sätt nå längre med sin sändning. Om man var smart hade man en "ståendevågmeter" (SWR-meter) inkopplad efter slutsteget för att se att antennen fungerade som den skall. Efter mätaren används en bit koaxialkabel för att mata antennen som oftast satt uppsatt i ett träd eller på taket av ett hus. Många hade även byggt någon form av automatik som stängde av sändaren när programmet var slut, på så sätt kunde man hämta utrustningen långt efter själva utsändningen.
Ett litet (motorcykel) batteri användes oftast som drifkälla.


Bilder av Arnfin H. Antennen sätts ihop och sändaren testas.

sändarväska med drivsteg, stereokodare, slutsteg, bandspelare.

Kontakt kan man ha via en brevförmedlingen i Holland.